< verhalen uit het museum
Sjah, 864 km door de paleistuin
Begin jaren 90 kocht Max Middelbosch honderden Harley s in Iran en verscheepte deze naar Nederland. Een groot deel van deze motoren rijdt nog steeds rond over de Nederlandse wegen. De meeste motoren kwamen uit de privéverzameling motoren van de Sjah van Perzië. In Raalte staat ondermeer de H-D Sportster (type:XLCH uit 1968) die van de zoon van de Sjah, Reza Pahlavi, is geweest.
In 1953 probeerde de Sjah een staatsgreep te plegen. Daar dit geen grandioos succes werd vluchtte hij naar Amerika. Al na twee dagen keert hij terug naar Iran waar hij met hulp van de Amerikaanse troepen en de CIA op de troon belandt. Ruim 26 jaar blijft hij "Sjah van Perzië".
Hoewel hij inmiddels een groot tegenstander is van alles wat van Amerikaanse afkomst is (gevoed door de felle, streng islamitische tegenstanders van het Amerikaanse Imperialisme) bezit hij wel een gigantische collectie Amerikaanse motorfietsen en auto`s. Zo reed een groot deel van zijn gevolg evenals hijzelf op Harley`s. Sjah, principes zijn er kennelijk om overboord te gooien...
Voor zijn zoon Reza koopt hij een XLCH uit 68. De CH staat voor competition Hot. Deze machine, een V-Twin kopklepper met een cilinderinhoud van 883 cc en een top van 250 km/u, is waarschijnlijk nooit verder geweest dan een paar rondjes om de vijver in de paleistuin. Toen Max het gevaarte in 90 in Teheran kocht stond er namelijk slechts 864 kilometer op de teller (omdat Iran ook "kilometers" kent kocht de Sjah alleen Europese modellen).
In Amerika kwam de Sportster XLCH in 1958 op de markt als echte crossmotor voor de jonge snelheidsduivel. De machine had een vermogen van 55 pk, echte terreinbanden, kleine spatbordjes en werd standaard afgeleverd zonder verlichting. De kickstarter kon met zijn terugslag een volwassen vent lanceren en het geluid van de machine joeg zelfs de grootste beer mijlenver het bos in. In de loop der tijd ging ook de Sportster moderniseren en kwamen er onder andere verlichting, een claxon en een snelheidsmeter op. Ook werd het vermogen opgekrikt tot 60 pk. Om aan de eisen te voldoen werd eind jaren 60 de open uitlaatpijp voorzien van dempers. In de jaren 70 kreeg het model concurrentie van de snelle Japanse motoren waarop Harley in 1979 besloot te stoppen met de productie van dit model.
En hij staat er, in Raalte, in het American Motorcycle Museum, de motor van de zoon van de Sjah..., inclusief afgekeurde Hapley-stickers op de tank. Max weet nu waarom die stickers niet zo duur waren (én waarom ze afgekeurd waren)!
< verhalen uit het museum
|