< verhalen uit het museum
Harley rijders in Raalte
Wanneer in 1987 de vrienden Bob Korpershoek, Sietze Douma, Harry de Weerd en Max Middelbosch op het oude circuit van Rolde de speedweek voor de TT van Assen bezoeken weten zij het zeker. Dat racen met die vooroorlogse motoren is machtig mooi en de volgende keer dat zoiets georganiseerd wordt zijn zij er weer bij.
Maar dan als deelnemer!
De heren staken de koppen bij elkaar en besloten een heus racingteam op te richten. Het concept werd racen met veteranen in een nieuw jasje. Het moest natuurlijk ook spraakmakend zijn! Aangezien zij de beschikking hadden over een ruime voorraad Harley en Indian onderdelen was de keuze snel gemaakt. Het werd een Harley-racingteam.
In Nederland was zoiets nog nooit gedaan dus spraakmakend ging het zeker worden.
Om toch een beetje serieus over te komen werd besloten om 4 identieke motoren te bouwen. Dat bleek op zichzelf al een avontuur. Het idee was in een paar minuten rond. Het ging een motor worden met de volgende mengelmoes aan onderdelen:
-frame en voorvork van Harley
-half-kop, half-zijklepblok van Harley (uiteraard opgevoerd)
-tank van Indian
-versnellingsbak van BSA
Nu het lijstje klaar was kon de jacht op onderdelen beginnen. Nederland en Duitsland werden afgestroopt om van elk onderdeel vier exemplaren te bemachtigen. Een enkel onderdeel moest zelfs uit Amerika gehaald worden. Eindelijk klonken na vier maanden reviseren, sleutelen en bouwen de eerste klappen uit de eerste racer. De andere drie racers volgden al snel.
Het streven van de vrienden om in Groningen aan de start te verschijnen bij de race op koninginnedag werd gehaald. Als uit het niets gekomen verscheen daar een voltallig racingteam, inclusief bijpassende bus en motoren. In Groningen zag een nieuw fenomeen het levenslicht. Racende Harley`s in Holland.
Geruime tijd doet het team mee aan races in heel Europa totdat plotseling een uitnodiging op de mat ligt voor een race in Amerika. Weer zorgt het team voor opschudding. Nog nooit eerder had een Nederlander in Amerika deelgenomen aan de zogenaamde pre-war races. Daar ging nu verandering in komen. Bob, Max, Sietze en een tiental fans vertrokken voor twee weken naar Amerika om in Savannah en Daytona Beach te racen. Het Zwolse Harleyteam veroverde in een paar jaar tijd niet alleen Nederland en de rest van Europa maar zelfs Amerika.
Een tweetal motoren uit de racegeschiedenis van het eerste Nederlandse Harley-racingteam is te vinden in het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch in Raalte. En treft u Max zelf aan in het museum?
Hij vertelt u graag meer sappige verhalen uit zijn racetijd.
< verhalen uit het museum
|