Startpagina
mobiele versiecomputer versie
NederlandsEnglish
RSS
Museum | Geschiedenis Harley Davidson

Geschiedenis Harley Davidson


Dit historisch overzicht geeft in het kort de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van Harley-Davidson weer.

1901 - Twee vrienden


In een houten schuurtje in Milwaukee, Wisconsin, bedenken twee jonge vrienden, Bill Harley en Arthur Davidson, met
behulp van een blauwdruk van de ontstekingsmotor en fietsonderdelen een manier om het fietsen gemakkelijker te maken.

1903 - Drie motorfietsen


Een nieuwe frameconstructie en aanpassingen in de motor resulteren in het eerste model. De Harley-Davidson
Motorcompany ziet het levenslicht met de productie en verkoop van drie motoren.

1906 - Van schuur naar fabriek


Door de drooglegging komt een oude raffinaderij beschikbaar als fabriek. De eerste Harley-Davidson fabriek op Juneau Avenue is een feit.

 | Museum | Geschiedenis Harley Davidson

1909 - V-twin


De V-twin motor vervangt de 49,5 cc motor en levert maar liefst 7 paardenkracht op. De Silent Grey Fellow, het tweede
model van Harley-Davidson, heeft een maximumsnelheid van 37 km/u.

1913 - Gestage groei


Harley verandert het gezicht van de motorsport met de productie van de snelste motoren van dat moment. De fabriek groeit uit tot bijna 2000 vierkante meter, waar 12.904 motorfietsen worden geproduceerd.

1916-1918 - 20.000 motoren voor vrede en vrijheid


Tijdens de Eerste Wereldoorlog worden circa 20.000 motorfietsen ingezet om een Amerikaanse bijdrage te leveren aan de Europese vrede.

1916 - Enthusiast


Het eerste nummer van The Harley-Davidson Enthusiast verschijnt. Het is inmiddels het langst bestaande officiële motortijdschrift ter wereld.

1920 - De grootste


Harley-Davidson wordt de grootste motorfabrikant ter wereld met dealers in 67 landen. De productie bedraagt ruim 28.000 motorfietsen.

1921 - De snelste


Harley-Davidson wint een race met een nog nooit eerder gemeten snelheid van 63 km/u.

1922-1928 - Innovaties


Harley-Davidson introduceert de traanvormige tank in 1925 en de voorrem in 1928.

1929-1933 - Crisis


In oktober 1929 stort de beurs op Wallstreet in. Het gevolg is voelbaar voor Harley; de productie zakt
naar 3.700 motorfietsen, een dieptepunt in de geschiedenis van Harley-Davidson.

1936 - Knucklehead


Harley-Davidson bedwingt de crisis en slaat hard terug met de lancering van de knucklehead. (bij de werkplaats wordt dit blok, evenals alle andere, nader toegelicht)

1941-1945 - 90.000 Vrijheidsstrijders


Een groot aantal motorfietsen dat in deze periode is gemaakt wordt ingezet in de Tweede Wereldoorlog. De geallieerden strijden voor vrijheid op meer dan 90.000 Harley s type WLA en WLC. In Europa krijgt deze motorfiets de bijnaam Liberator, aangezien hij ons vrijheid bracht.

 | Museum | Geschiedenis Harley Davidson

1945 - Bevrijding


Na de oorlog keren de vrijheidsstrijders terug naar hun land zonder geliefde motorfiets. Veel Liberators worden
achtergelaten in Nederland, het laatste land dat door de geallieerden wordt bevrijd. Als gevolg rijden er nog steeds
veel van deze Liberators in Nederland rond (én natuurlijk zijn ze in het museum te vinden).

1948 - Panhead


Om beter aan de wens van motorrijders te voldoen bouwt Harley-Davidson een 45cc motor met hydraulische kleppen en aluminium koppen; de Panhead.

1954 - Concurrentie verdwijnt


Het motormerk Indian (1901), de oudste concurrent van Harley-Davidson, ruimt het veld. Harley-Davidson is langstlevende
in de Amerikaanse motorindustrie.

1957-1958 - Nieuwkomers


De XL Sportster wordt in 1957 geïntroduceerd. De Hydra Glide krijgt in 1958 voor- en achtervering en draagt vanaf dat moment de naam DuoGlide.

1963 - Willie G.


Willy G. Davidson wordt directeur op de ontwerpafdeling van Harley-Davidson.

1965 - Let it Glide!


Voorzien van een elektrische starter verandert de Duo Glide in de Electra Glide. Het laatste Panhead blok wordt dit jaar geproduceerd.

1966 -Shovel


De nieuwe V-Twin Shovelhead wordt geïntroduceerd.

1969 - Easy


Easy Rider is het voor Harley-Davidson niet bepaald een easy stap om te fuseren met de American Machine and Foundry company (AMF).

1970 - Koning van het racecircuit


In februari wordt de eerste XR 750 gelanceerd als de nieuwe AMF / Harley-Davidson racer. Het model is binnen vier
maanden geproduceerd volgens de specificaties van de Nederlandse technicus Pieter Zijlstra.

1971 - It’s a chopper baby!


Introductie van de eerste fabriekschopper ontworpen door Willy G. Davidson, de Super Glide met een slanke voorkant
(van de Sportsters), gecombineerd met het frame en de motor van de FL s. Deze motor is verkrijgbaar in het wit of
het zwart en de zwarte versie krijgt de bijnaam Midnight Train.

1973 - Directeur zonder familieband


Dick OBrien wordt directeur, hij is de eerste leidinggevende die niet uit de familie van de grondleggers komt.

1974-1975 - Verhuizing


Een gedeelte van de fabriek wordt verhuisd naar York (Pennsylvania).

1977 - Caféracer


Introductie van de Caféracer, een Sportster met XR frame, geheel in het zwart uitgevoerd, met dubbele schijfrem vooraan. Deze werd slechts 2 jaar gebouwd wegens te weinig succes bij het HD publiek, hij leek te Japans.

1980 - King of the Highway


Introductie van rubbermounted motorblokken, een verbinding tussen motorblok en frame met rubberen blokken om de trillingen te verminderen op de FLT of Tour Glide. Hiermee verdient deze motorfiets de titel ‘King of the Highways’ en is de voorloper van de Harley-Davidson Tourmotor.

1981 - Op eigen benen


Op 26 februari 1981 kopen 13 Harley-Davidson leiders de zware motordivisie en de naam terug van AMF, dit wordt gevierd met een symbolische tocht van York (AMF fabrieken) naar Milwaukee (Harley-Davidson fabrieken).

1983 - H.O.G.


De Harley Owners Group wordt opgericht, met het eerste jaar al 30.000 leden. Op dit moment is H.O.G. de grootste,
door een onderneming gesponsorde club met een ledenaantal van meer dan 650.000. Het Amerikaans Motorfiets
Museum is overigens officieel H.O.G. Meeting Point.

1984 - Evolution


Introductie van de Evolution motor, een 1340 cc VTwin, deze motor is stiller en minder gevoelig voor olielekken dan de Shovelhead. De Harleyrijders van de oude garde hebben moeite om te wennen aan dit nieuwe, stille blok.

1986 - Harley’s op Wallstreet


De Harley-Davidson Motor Company wordt succesvol op de beurs gelanceerd, een aandeel is inmiddels al meer dan
150 keer meer waard.

1988 - Springer


Introductie van de Springer Softail, een model met de klassieke springer voorvork. Het levendige bewijs
van Harley-Davidson’s eigenwijze, maar erg aparte kijk op design.

1990 - Vette jongen


Introductie van de Softail Fat Boy, een absoluut verkoopsucces en een geheel nieuw motordesign met zijn volle wielen, zijn shotgun uitlaten... een publiekslieveling vanaf zijn introductie.

1992 - Buell in beeld


De eerste Buellaandelen worden aangekocht en Harley-Davidson levert Sportster motorblokken aan Erik Buell.

1994 - All American Superbike?


Harley-Davidson stapt terug in de AMA Super Bike Racing met de VR1000, een motor met een V-Twin blok van 1000cc maar in 60º en
met vloeistofkoeling. Ook rolt de twee miljoenste Harley-Davidson dit jaar van de band.

1995 - Records


Introductie van de Road King, een klassiek gedesignde touring en van het eerste elektronische injectiesysteem op de Ultra Classic Electra Glide. Er wordt dit jaar een verkoopen productierecord gebroken, met een productie van 105.104 motoren.

1998 - Buell een feit


Harley-Davidson koopt een meerderheid van de Buell aandelen en bezit 98%. Harley-Davidson lanceert na
15 jaar een nieuw ‘Big Twin’ motorblok, de Twin Cam 88, met betere koeling, meer vermogen en onderliggende
nokkenassen.

1999 - Stijlkenmerken


Lancering van de nieuwe Softail en Softail Deuce. Ondertussen heeft Harley veel techniek gewijzigd, zonder aan de stijlkenmerken te sleutelen

2000 - Nieuwe eeuw, nieuwe uitdaging


Introductie van de V-Rod, een nieuw segment van street race customs wordt geboren, deze motor is de eerste
met aluminium carrosserie. Het is ook de eerste seriemotor van het merk met een vloeistofgekoeld blok, afkomstig uit de VR1000 die op de racecircuits van Amerika getest is en in straatversie 115 pk levert.

2002 - Open Road Tour


In juli start de Open Road Tour, een rondreizend festival met grootse tentoonstellingen en concerten die het begin
zijn van de vieringen van de 100ste verjaardag van het merk.

 | Museum | Geschiedenis Harley Davidson

2003 - Open Road Tour


De 100ste verjaardag van de Harley-Davidson Motorcompany wordt wereldwijd door honderdduizenden bikers gevierd. Een aantal unieke exemplaren uit de collectie reist met de Europese Open Road Tour mee naar Hamburg en Barcelona. In dit feestelijke jaar wordt het museum geopend in Raalte.


Delen opDelen op TwitterDelen op FacebookDelen op LinkedInDelen op Google+E-mail
©2017 Webdesign Marco TibbenRedactie